Start O nas
piątek, 19 styczeń 2018
Portal branżowy dealerów, dystrybutorów, importerów
oraz producentów elektronicznych urządzeń rejestrujących
Reklama
Start
O nas
Szukaj
Giełda Kasiarzy
Artykuły Prasowe
Wydarzenia
Rozporządzenia
Interpretacje
Gdy klient pyta ...
Promocje na rynku
Waszym zdaniem
Księga Gości
F O R U M
R O Z R Y W K A
Menu użytkownika
Zaproponuj swój Artykuł
Twoje konto
Twoje publikacje
Wyloguj
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie
Nie pamiętasz hasła?
Nie masz konta? Załóż je sobie
Start
Artykuły Prasowe
Nowe grupy podatników - może za pół roku [2008-12-05] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 0
piątek, 05 grudzień 2008

"Nowi podatnicy nie będą musieli kupić kas fiskalnych przed lipcem 2009 r."

Trzy pytania do ... LUDWIKA KOTECKIEGO, wiceministra finansów odpowiedzialnego za podatki - Nadal nie ma projektu rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych - mimo że miało być opublikowane w październiku. Skąd te opóźnienia?

Ludwik Kotecki, wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki
Ludwik Kotecki, wiceminister finansów odpowiedzialny za podatki

- Odpowiedź jest prosta: rozległa nowelizacja ustawy o VAT. Intensywnie pracowaliśmy nad dziewięcioma rozporządzeniami wykonawczymi, do wydania których byliśmy zobligowani długo oczekiwaną przez podatników nowelizacją ustawy o VAT. Ta weszła w życie 1 grudnia, co oznacza, że wspomniane dziewięć rozporządzeń musiało również zacząć obowiązywać od tego dnia. Biorąc pod uwagę ich zakres oraz konieczność szerokich konsultacji, prace nad rozporządzeniami trwały właściwie do ostatniej chwili. Sprawę potraktowaliśmy priorytetowo, dzięki czemu zdążyliśmy na czas.

• Czy wiadomo już, czy krąg podatników, którzy będą musieli stosować kasy, zostanie poszerzony od 1 stycznia 2009 r.?

- Decyzja dotycząca zakresu podatników zwolnionych z konieczności stosowania kas jest właśnie drugim powodem opóźnienia, wydania rozporządzenia, choć nie- skutkującego żadnymi dolegliwościami dla podatników. Objęcie kolejnych grup podatników obowiązkiem stosowania kas nie jest, można powiedzieć, tak oczywiste, jak w przypadku tych grup, które taki obowiązek dziś mają. Wynika to ze specyfiki działalności, którą ci podatnicy prowadzą. Stąd zresztą ta konieczność analiz, konsultacji, które wydłużają cały proces decyzyjny. Natomiast postanowione jest już to, że czas obowiązywania nowego rozporządzenia będzie dwa razy dłuższy - zamiast dotychczasowych sześciu miesięcy rozporządzenie będzie obowiązywało przez rok.

• Czy jeśli więcej osób będzie musiało kupić kasy rejestrujące, to nastąpi to już 1 stycznia 2009 r., czy może będzie jakiś okres przejściowy?

- Jeżeli podejmiemy decyzję, że już czas wykreślić kolejne grupy podatników czy czynności dziś zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku przy pomocy kas rejestrujących, to na pewno nie wprowadzimy takiego obowiązku od razu od 1 stycznia 2009 r. To pewne. Podatnik musi mieć odpowiednio długi (np. półroczny) czas na zakup kasy, zgłoszenie jej, przeszkolenie pracowników itd. Nikt nie będzie zaskoczony i każdy będzie miał czas na przygotowanie się do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy.



Rozmawiała Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2008-12-04
Kto zainstaluje kasy i kiedy? [2008-12-02] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 0
wtorek, 02 grudzień 2008

ROZLICZENIA | Ewidencja obrotów w firmie

Podatnicy w ostatniej chwili poznają termin zakupu kas

Tylko do 31 grudnia 2008 r. obowiązuje rozporządzenie o kasach rejestrujących. Resort finansów nadal nie przedstawił projektu kolejnego rozporządzenia. Przedsiębiorcy po raz kolejny w ostatniej chwili dowiedzą się o nowych obowiązkach.




Najpopularniejsze kasy na rynku


ANALIZA

Już 31 grudnia 2008 r. przestanie obowiązywać rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących.

- Projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas będzie opublikowany w październiku. Trwają analizy nad tym, czy nowe grupy podatników zostaną objęte obowiązkiem posiadania kas. Na razie żadne decyzje nie zostały podjęte - zapewniał we wrześniu Ludwik Kotecki, wiceminister finansów. Niestety, obietnica ministra nie została spełniona.

Mimo że został tylko miesiąc, Ministerstwo Finansów nie przedstawiło nowego projektu rozporządzenia w tym zakresie i milczy co do terminu jego publikacji. Wiadomo tylko tyle, że prace nad nim trwają.

Niechlubną tradycją stało się, że resort finansów nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych publikuje tuż przed utratą mocy obowiązujących przepisów. To powoduje, że przedsiębiorcy praktycznie za pięć dwunasta dowiadują się, że np. za dwa dni muszą w swojej firmie stosować kasę fiskalną i ewidencjonować na niej każdą sprzedaż. A jak wiadomo, przedsiębiorca, który nie zainstaluje na czas kasy fiskalnej, może narazić się na sankcję VAT za nieterminową instalację tego urządzenia. To nie koniec. Podatnik za opóźnienia zostanie też pozbawiony ulgi związanej z zakupem kasy. I czyja to będzie wina?

Oczywiście przedsiębiorcy. To przecież on nie zdąży na czas kupić kasy fiskalnej. Ministerstwo Finansów - mimo że w ostatniej chwili - projekt rozporządzenia ujawni.

- Mam dość ciągłej niepewności i czekania do ostatniego momentu na informację, czy powinienem kupić kasę, czy jeszcze nie - żali się pan Krzysztof, przedsiębiorca z Lublina.

Zdaniem ekspertów publikacja projektów rozporządzeń w sprawie kas fiskalnych w ostatnim momencie jest kompromitacją resortu finansów.

Zaklęty termin...

Ministerstwo Finansów nie podaje, na jakim etapie prac jest projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych i kiedy zostanie on opublikowany.

Zdaniem Doriana Liszcza, eksperta z firmy GMTR, producenta nowoczesnych kas i drukarek fiskalnych, zawsze lepiej jest wiedzieć wcześniej, jakiego rodzaju zmiany nas czekają.

- Konsultacje społeczne i korekty nad projektem z całą pewnością pozwoliłyby na uniknięcie nieporozumień czy pomyłek. Taki tryb wprowadzania rozporządzenia jest poprawny. Żaden z producentów kas nie powinien mieć poczucia, że został zaskoczony - podkreśla Dorian Liszcz.

Według Jacka Pyssy, radcy prawnego współpracującego z Instytutem Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, zasady prawidłowej legislacji wymagają od prawodawcy, którym jest tu minister finansów, wprowadzania przepisów określających prawa i obowiązki obywateli - zwłaszcza w sprawach podatkowych - ze stosownym wyprzedzeniem (tak, aby każdy mógł z należytą starannością przygotować się do wypełniania nałożonych na niego obowiązków). Ministerstwo Finansów przyzwyczaiło nas jednak praktyką ostatnich lat, że przepisy określające aktualny katalog zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych pojawiają się w ostatnim momencie.

- Przepisy nowego rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych poznamy pod koniec grudnia tego roku - stwierdza Jacek Pyssa.

...kiedyś był dłuższy...

Eksperci są zgodni: nowe rozporządzenie o kasach rejestrujących ukaże się w ostatniej chwili. Henryk Półtorak, ekspert z firmy PUH SOFTEL Dział Urządzeń Fiskalnych, przypomina sobie dobre czasy, gdy nowe rozporządzenie publikowane było z wyprzedzeniem. Zarówno serwisy, jak i podatnicy mieli czas na wybranie optymalnego modelu kasy, przeszkolenie i rozplanowanie sobie czasu. Ostatnio jednak Ministerstwo Finansów nauczyło nas, że nowe rozporządzenie pojawia się zaledwie kilka dni przed wygaśnięciem zwolnień z poprzedniego.

- Pojawiały się nawet poważne błędy, które trzeba było naprawiać, że wspomnę rozporządzenie ministra finansów z 20 lutego 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących, obowiązujące z datą wsteczną - od 1 stycznia 2006 r. Podatnikom zależy na ukazaniu się rozporządzenia z odpowiednim wyprzedzeniem, by mogli się przygotować na zakup kas - zauważa Henryk Półtorak.

...bo ważny dla podatników...

Zgodnie z ustawą o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na ten aspekt zwraca uwagę Bartosz Małkiewicz, menedżer, Doradztwo Podatkowe KPMG, który wyjaśnia, że oznacza to, że co do zasady na podstawie ustawy o VAT każda sprzedaż na rzecz wymienionych podmiotów powinna być rejestrowana za pomocą kasy. Jednak na podstawie upoważnienia ustawowego zostało wydane rozporządzenie, które zwalnia wiele podmiotów z obowiązku stosowania kas rejestrujących.

- Zwolnienia obowiązują generalnie do 31 grudnia 2008 r. W rezultacie, jeżeli minister finansów nie wyda nowego rozporządzenia, które przedłuży termin obowiązywania zwolnień, podatnicy zgodnie z wymogiem ustawowym będą musieli zainstalować kasy fiskalne - ostrzega Bartosz Małkiewicz.

Dodaje, że w związku z tym wskazane byłoby niezwłoczne wydanie rozporządzenia, aby rozwiać wątpliwości podatników co do poprawnego ewidencjonowania obrotu od 1 stycznia 2009 r. Jest to istotne, zwłaszcza jeżeli minister finansów planuje zawęzić zakres zwolnień.

Jacek Pyssa przypomina, że aktualny zakres zwolnień wynika z rozporządzenia ministra finansów z 27 czerwca 2008 r. obowiązującego od 1 lipca 2008 r. Zwolnienia przewidziane tym rozporządzeniem obowiązują do 31 grudnia 2008 r.

- Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych na mocy przepisów tego rozporządzenia będą musieli zacząć stosować kasy od początku przyszłego roku - mówi nasz rozmówca współpracujący z Instytutem Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy.

...i serwisów kas...

Poznanie projektu nowego rozporządzenia o kasach jest również kluczowe dla serwisów i producentów urządzeń fiskalnych.

- Jeśli pod koniec roku nie będę wiedział, czy od początku stycznia w obowiązek posiadania kas wejdą lekarze, korepetytorzy, to trudno będzie zareagować odpowiednio dużym zamówieniem, a przecież nie zakupię kilkudziesięciu kas bez pewności, że sprzedadzą się dostatecznie szybko. Magazynowanie większej liczby sprzętu jest nieopłacalne. Producenci i importerzy kas, myśląc o zysku, nie mogą sobie pozwolić na zamrażanie pieniędzy - argumentuje Henryk Półtorak.

Stwierdza też, że wiedza o tym, którzy podatnicy i kiedy będą musieli się sfiskalizować, ma dla producentów duże znaczenie. Dobrze byłoby przynajmniej, gdyby obowiązek wprowadzenia kas przez nowych podatników odsunięto w czasie jak w ostatnim rozporządzeniu. Obowiązywało od lipca, ale likwidowała zwolnienia dla sprzedawców wyrobów akcyzowych od listopada.

- Dzięki temu był czas na odpowiednie przygotowanie się - podsumowuje Henryk Półtorak.

31 grudnia 2008 r. do tego dnia obowiązuje rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących

Autor: Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Ostatnia aktualizacja ( wtorek, 02 grudzień 2008 )
Rozporządzenie techniczne - Już jest [2008-12-01] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 21
poniedziałek, 01 grudzień 2008

1


2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

Ostatnia aktualizacja ( poniedziałek, 01 grudzień 2008 )
Producenci zabiegają o kolejne poprawki w Ministerstwie Finansów [2008-11-25] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 4
wtorek, 25 listopad 2008

Dzięki uprzejmości członka KIGEiT udostępniamy treść pism skierowanego przez Producentów do Ministerstwa Finansów.









Warszawa, dn. 5.05.2008 r.

KIGEiT/506/05/2008


Pani prof. dr hab. Elżbieta Chojna-Duch

Podsekretarz Stanu

Ministerstwo Finansów

ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa


Szanowna Pani Minister!


W imieniu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, w nawiązaniu do pisma PT7/0311/21/177/SIU/08/PT-446 z dnia 18.04.2008 r., przesyłam pełne podsumowanie stanowiska KIGEiT do projektu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników:

Propozycje zmian:

W paragrafie 2.2 w punkcie 3 zapisane jest:

„(…) interfejs umożliwiający między innymi połączenie kasy przewodowo z komputerem w obrębie obsługującego klienta stanowiska kasowego (…)

Zawarte w projekcie ustawy określenie, że połączenie z komputerem musi odbywać się przewodowo będzie wprowadzało dużo problemów do mobilnych systemów sprzedaży, gdzie połączenie np. typu Bluetooth jest dużo mniej awaryjne i bardziej poręczne. Kabel łączący komputer naręczny z drukarką będzie się szybko niszczył i wyłamywał gniazda w urządzeniach typu „Palmtopy”. przez ciągłe narażanie go na uszkodzenia z powodu rozłączania co w efekcie przysporzy niechęć do obejmowania tej grupy sprzedaży fiskalizacją.

Proponujemy więc w paragrafie 2.2 w punkcie 3 nie określać jakim łączem zewnętrznym ma być przeprowadzone połączenie z komputerem aplikacyjnym.

W paragrafie 4.1 w punkcie 10 zapisane jest wymaganie:

„Paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których mowa w pkt. 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej transakcji, z tym, że dla uwidocznienia łącznej kwoty należności, o której mowa w pkt. 6 litera k, powinno się zastosować druk wytłuszczony o wysokości stanowiącej co najmniej 150% wysokości znaków zastosowanych w części fiskalnej”.

Na rynku istnieją kasy rejestrujące wykorzystujące do wydruku drukarki termiczne lub igłowe. W tych ostatnich, wysokość wiersza ogranicza wysokość głowicy drukarki. Niemożliwe jest więc dotrzymanie proponowanego wymagania.

Proponujemy więc zmodyfikować zapis tego punktu tak aby dopuszczał zastosowanie druku o wysokości lub szerokości stanowiącej co najmniej 150% wysokości lub szerokości znaków zastosowanych w części fiskalnej.

W paragrafie 4 pkt.4 jest zapisane: „W funkcję drukowania faktur mogą być wyłącznie wyposażone kasy konstrukcyjnie przystosowane do sprzedaży obsługowej z tym, że:…”

Postulujemy zmianę zapisu na: „Kasy mogą być wyposażone w funkcję drukowania faktur z tym że…” ,czyli usunięcie ograniczenia możliwości drukowania faktur wyłącznie przez kasy przystosowane do sprzedaży obsługowej.

Uzasadnienie wniosku: Nie ma żadnego powodu, dla którego kasy bezobsługowe nie mogłyby wystawiać faktur. Pozostawienie proponowanego zapisu hamuje postęp gospodarczy, czego przykładem jest np. możliwość wprowadzenia bezobsługowej recepcji hotelowej. W rozwiązaniu tym klient opuszczając hotel wkłada do automatu kartę gościa, którą otrzymał przy zarejestrowaniu przybycia. Automat na podstawie informacji z bazy danych wydatków klienta (rachunki restauracyjne, pralnia, wynajem pokoju itd.) wystawia fakturę. Opisane systemy bezobsługowego rozliczania gości hotelowych są stosowane w krajach rozwiniętych, a w Polsce byłyby niemożliwe wskutek zapisu w proponowanym Rozporządzeniu.

Paragraf 5.1 pkt 1: ze względu na fakt, że przedstawiony projekt znosi możliwość stosowania drukarek dwu-stacyjnych z archiwizacją danych,  które spełniają wymagania aktualnie obowiązujących przepisów,  wnosimy o umożliwienie producentom dokonania na żądanie podatnika dostosowania eksploatowanej przez niego drukarki dwu-stacyjnej z elektroniczną archiwizacją danych,   do wymogów określonych w projekcie Rozporządzenia poprzez wyłączenie jednej stacji drukującej i dokonanie niezbędnych zmian w programie pracy kasy i systemie archiwizacji danych. Drukarka taka podlegałaby oczywiście homologacji.

Paragraf 5.2 pkt 2 posiada zapis: „zapisywanie danych do pamięci podręcznej kopii wydruków odbywa się w momencie zakończenia wydruku oryginału dokumentu fiskalnego lub niefiskalnego, a przed przystąpieniem do następnej operacji kasowej”. Proponujemy zapis:

„zapisywanie danych do pamięci podręcznej kopii wydruków odbywa się  po   wydrukowaniu poszczególnych linii  tekstu dokumentu fiskalnego lub niefiskalnego, a przed przystąpieniem do następnej operacji kasowej”.

Poprzez zmianę, zaproponowanego przez Ministerstwo Finansów zapisu, uzyskujemy dodatkową możliwość zapisywania danych na bieżąco do pamięci podręcznej, bez konieczności wprowadzania dodatkowych buforów pośredniczących.

Paragraf 5.2 pkt 11  Pragniemy zwrócić uwagę ,że w dużych organizacjach handlowych w jednej placówce handlowej eksploatowane są różne typy kas rejestrujących (najczęściej w wyniku dokonywanej migracji sprzętu i oprogramowania) , dlatego tez proponujemy, aby w punkcie 11 dopisać na końcu :……” lub różnych typów określonych w Karcie Pracy kasy „

W paragrafie 6 ust.1 pkt.6 zaproponowano wydłużenie kresu wykonywanie obowiązkowego przeglądu okresowego z 12 do 24 miesięcy. Uważamy tą zmianę za błędną.

Wpłynie ona negatywnie na kontrolę prawidłowości wykorzystania kas i ich stanu technicznego.

Przyniesie niewielkie oszczędności podatnikom, natomiast wpłynie negatywnie na kondycję finansową firm zajmujących się serwisem kas rejestrujących, których ilość może ulec zmniejszeniu co jeszcze bardziej negatywnie wpłynie na kontrolę prawidłowości wykorzystania kas i ich stanu technicznego.

Postulujemy także zwiększenie ilości kas, które może serwisować jeden serwisant z 400 do 800 kas (załącznik 7, pkt.13).

Obie te sprawy są bardzo silnie sygnalizowane przez firmy zajmujące się serwisowaniem kas jako zagrożenie dla ich działalności i wpływające na pogorszenie jakości serwisu kas.

W paragrafie 7 ust.5 podtrzymano 3 letni okres ważności decyzji Ministra Finansów dopuszczających dany model kasy do stosowania.

Postulujemy wydłużenie tego okresu do 5 lat. Konieczność przeprowadzania procedury uzyskania decyzji co trzy lata hamuje rozwój oferty kas rejestrujących z dwóch powodów: ogranicza rozwój poprzez angażowanie potencjału rozwojowego producentów w ciągły proces wznawiania decyzji oraz spowalnia procedurę wydawania decyzji ze względu na ich ilość i ograniczony potencjał Ministerstwa Finansów w zakresie ich wydawania.


Uwagi i komentarze:


Szczegółowa analiza poszczególnych artykułów projektu nasuwa propozycje zmiany zapisu lub jego uszczegółowienia, a mianowicie:

  1. wskazane jest doprecyzowanie użytego w tekście projektu terminu : informatyczne nośniki danych, w szczególności czy obejmuje on również dyski twarde oraz karty pamięci flash. Generalnie, ze względu na bezpieczeństwo danych wskazane byłoby ograniczenie czasu pomiędzy otwarciem i zamknięciem informatycznego nośnika danych.

  2. W prezentowanym projekcie Rozporządzenia wymagane jest zapisywanie większej liczby danych do pamięci fiskalnej niż dotychczas. Wymaga to zwiększenia pojemności pamięci fiskalnej.

  3. Ze względu na to, że pamięci OTP o pojemnościach większych niż obecnie stosowane są trudno dostępne i wycofywane przez producentów pamięci fiskalnych , prosimy o uwzględnienie możliwości stosowania pamięci Flash z odpowiednim zabezpieczeniem uniemożliwiającym modyfikacje danych po ich zapisaniu.

  4. W projekcie rozporządzenia całkowicie pominięto możliwość zastąpienia pamięci programu kasy w wersji OTP pamięciami typu flash. Utrzymanie tego wymogu przez MF powoduje, że ograniczane są możliwości rozwoju oprogramowania urządzeń fiskalnych nie wspominając już, że zakup tego typu układów zaczyna stanowić problem dla producentów. Nie widzimy powodu, dla którego nie można by stosować rozwiązań nowocześniejszych i prostszych w obsłudze. Program kasy, zapamiętany w układzie pamięci opartym na technologii flash można bezproblemowo zabezpieczyć logicznie i fizycznie przed nieautoryzowanymi zmianami.

  5. Zwracamy również uwagę na fakt, iż konsekwencją implementacji wymagań zawartych w projekcie Rozporządzeniu jest rozbudowa i wzrost objętości programu pracy kasy. W związku z tym prosimy o dopuszczenie pamięci Flash z odpowiednimi zabezpieczeniami umożliwiającym jej zaprogramowanie wyłącznie przez producenta.

  6. paragraf 3, ust. 1 punkt 12. Wymaga się tutaj, aby urządzenia fiskalne spełniały wymogi z rozporządzenia, które traci moc. Proponujemy zawarcie w projektowanym rozporządzeniu wszystkich wymogów technicznych dla kas w nowej wersji tego dokumentu.

  7. paragraf 3 ust. 4. Obowiązek wyposażania serwisów terenowych oraz użytkowników końcowych w oprogramowanie do odczytu pamięci fiskalnych.

7.1 Na dzień dzisiejszy dostęp do takich narzędzi ma wyłącznie producent. Nie widzimy takiej możliwości, aby podatnicy sami dokonywali takich czynności z uwagi, iż są to osoby posiadające znikomy stopień zaawansowania technicznego. Poza tym napisano, że chodzi o program a nie urządzenie do odczytu pamięci fiskalnej. Biorąc pod uwagę, że pamięć fiskalna jest specjalizowanym elementem kasy fiskalnej nie ma takiej możliwości, aby mogła ona być odczytywana w systemach ogólnodostępnych tak jak tego chce ustawodawca.

7.2 Jak postępować w przypadku mechanicznego uszkodzenia pamięci fiskalnej w momencie demontażu lub jej zaginięcia?

7.3 Jeżeli to podatnik ma być odpowiedzialny za przechowanie pamięci fiskalnej zgodnie z §6 ust. 10. to czy ten program ma umożliwiać odczyt urządzeń wyprodukowanych przed 2001 rokiem czy tych obecnie w obrocie czy także tych, które będą produkowane zgodnie z nowym projektem rozporządzenia czy też wszystkich wprowadzonych do obrotu?

7.4 Kto ponosiłby odpowiedzialność za niewłaściwe użytkowanie takiego programu?

  1. paragraf 4. ust. 5. Eurofiskalizacja.

Czy wymagany będzie zapis kursu waluty do pamięci fiskalnej? Chodzi o sytuację, kiedy w kasie trwale zostanie zmieniona waluta z PLN na Euro.

  1. paragraf 5. Kopia elektroniczna.

9.1 § 5 ust. 1 punkt 2. Brakuje definicji i algorytmu wyliczania numeru kontrolnego. Ten punkt należy doprecyzować.

9.2 § 5 ust. 1 punkt 6. Brak informacji o sposobie reagowania na sytuację awaryjną polegająca na uszkodzeniu pamięci podręcznej. Należy to doprecyzować.

9.3 § 5 ust. 1 punkt 6. Sygnalizacja braku transmisji danych do nośnika kopii elektronicznej. Czy w przypadku stosowania drukarek fiskalnych bez wbudowanego wyświetlacza operatora, niewykonanie transmisji danych do zewnętrznego nośnika danych może być sygnalizowane diodą?

9.4 § 5 ust. 2 punkt 2. Szyfrowanie transmisji i danych.

9.4.1 Czy w przypadku zastosowania karty pamięci jako nośnika kopii elektronicznej również wymaga się szyfrowania transmisji?

9.4.2 Czy wymagane będzie również szyfrowanie danych na takim nośniku kopii elektronicznej?

9.5 § 5 ust. 2 punkt 6. Brak transmisji danych na nośnik kopii elektronicznej spowodowany zagubieniem nośnika (karty) lub też nieodwracalnym uszkodzeniem danych.

9.5.1 Jaki jest algorytm postępowania w takiej sytuacji?

9.5.2 Czy wymaga się zapisywania informacji o tym fakcie w pamięci fiskalnej?

9.6 § 5 ust. 2 punkt 13. Dotyczy weryfikacji nośnika informatycznego. Należy doprecyzować zakres danych podlegających weryfikacji w czasie kopiowania danych z pamięci podręcznej na nośnik zewnętrzny. Należy weryfikować wszystkie dane (w tym również z innych kas – co wydaje się problematyczne) czy tez tylko te dotyczące danego urządzenia fiskalnego?

9.7 § 5 ust. 2 punkt 14 i 18. W obu tych punktach wymienia się tzw. klucz specjalny. Nigdzie nie sprecyzowano jednak jaki jest cel tego działania ani też nie zasugerowano algorytmów, które powinny zostać zastosowane.

9.8 § 5 ust. 2 punkt 19. Sytuacje awaryjne. Brakuje wykładni jak postępować w przypadku następujących sytuacji awaryjnych istotnych z punktu widzenia przechowywana danych na nośniku informatycznym:

9.8.1 Uszkodzenie pamięci podręcznej.

9.8.2 Uszkodzenia danych na zewnętrznym nośniku informatycznym.

9.8.3 Zagubienie (brak) lub uszkodzenie już otwartego nośnika zewnętrznego.

9.8.4 Uszkodzenie rekordu pamięci fiskalnej – niemożliwa weryfikacja danych kopii elektronicznej.

9.9 § 5 ust. 3 i 4. Bardzo niejasne zapisy. Brakuje wyraźnie sprecyzowanego podziału jakie operacje muszą bezwzględnie być wykonywane przez program archiwizujący kasy a jakie mogą być wykonywane przez zewnętrzny system archiwizujący (oczywiście autoryzowany przez producenta).

9.10 Uwaga ogólna do § 5. Brakuje wyraźnego podziału jakie dane mają być zapisywane na nośniku logicznym (np. pliki) a jakie na nośniku fizycznym.


Chcielibyśmy zwrócić też uwagę na zapisy ustawy dotyczące kopii elektronicznej.

Uważamy, że europejski patent IBM nr EP 1 118 066 B1 „VERIFIABLE ELECTRONIC JOURNAL FOR A POINT OF SALE DEVICE AND METHODS FOR USING THE SAME”, mając w zakresie swoich zastrzeżeń elementy realizacji kopii elektronicznej może pokrywać się z niektórymi rozwiązaniami wskazanymi z projekcie rozporządzenia. Istnieje więc obawa czy producenci realizując wytyczne Ministerstwa Finansów nie naruszą tych zastrzeżeń.

Mając to na uwadze proponujemy, aby ustanowić przepisy o kopii elektronicznej tak aby nie narzucały sposobów realizacji kopii elektronicznej, przez które może zostać naruszony powyższy patent.

  1. paragraf 8. Modyfikacje programu archiwizującego.

Nie doprecyzowano jakiej części oprogramowania to dotyczy. Czy chodzi tylko o zewnętrzny program archiwizujący czy też dopuszcza się możliwość modyfikacji tej części programu kasy, która jest odpowiedzialna za archiwizację danych?

  1. Załącznik 7. Warunki wykonywania serwisu kas rejestrujących.

11.1 Punkt 4. Nie jest jasne o jaki brak obsługi serwisowej chodzi. Czy prawodawca miał na myśli serwis terenowy czy też producenta a także o jakiego rodzaju odpowiedzialność cywilnoprawną chodzi (tzn jej zakres).

11.2 Punkt 11. Czy to oznacza, że zrezygnowano ze szkoleń pracowników urzędów skarbowych?



Z poważaniem

Prezes Zarządu




Stefan Kamiński

Ostatnia aktualizacja ( niedziela, 30 listopad 2008 )
Komentarz do Projektu Rozporządzenia technicznego [2008-11-24] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 7
poniedziałek, 24 listopad 2008
Komentarz do Projektu Rozporządzenia technicznego

Dorian Liszcz, Gmtr sp. z o.o.



Co Pan sądzi o poprawionym projekcie Rozporządzenia technicznego?


Nowe rozporządzenie techniczne w kwestii przeglądów okresowych zuboży branżę o jedną usługę przeglądu ustawowego na dwa lata.
Wiele firm dealerskich może stanąć na skraju bankructwa.
Przy poprzedniej zmianie częstotliwości wykonywania przeglądów z dwóch na jeden w ciągu roku, liczba firm serwisujących kasy fiskalne w Polsce zmalała o połowę.
Tym razem zapewne będzie tak samo. Zmniejszenie ilości firm serwisowych oznacza w długim okresie spadek jakości wykonywanego serwisu, odpływ fachowców do innych branż, emigrację zarobkową a w efekcie mniejszą kontrolę nad prawidłowym funkcjonowaniem zainstalowanych w Polsce urządzeń.

Producenci wielokrotnie występowali w tej sprawie do Ministerstwa wskazując na krytyczne aspekty projektu w tej kwestii.
Trzeba przyznać, że wiele spraw zasygnalizowanych przez Producentów zostało uwzględnionych w nowym projekcie.
Przeglądy - niestety nie.
Uznanie większości innych argumentów stawianych przez Producentów i tak jest w pewnym sensie zaskakujące, gdyż stało się to pierwszy raz w historii kas fiskalnych w Polsce.

Ponadto trzeba przyznać, że Rozporządzenie jest znaczące, przełomowe - wnosi świeże spojrzenie, uwzględnia postęp techniczny i zakłada większą swobodę co do rodzajów urządzeń mogących służyć do rejestracji obrotów przez podatnika.
Pozwala też na częściowe przekazanie kompetencji co do oceny sposobu zabezpieczeń urządzeń na rzecz np. placówek naukowych, które to będą władne do wystawienia oceny bezpieczeństwa stosowania np. pamięci flash w miejsce dotychczasowych pamięci jednokrotnego zapisu.

Nowe rozporządzenie wskazuje wyraźnie, że na przestrzeni najbliższych 3 lat, licząc od końca czerwca 2009, w Polsce zaistnieje potrzeba wymiany wszystkich - 1,2 mln urządzeń fiskalnych.
Dzieje się to za sprawą wymogu rozdzielnego raportowania sprzedaży wykonanej przez wejściem i po wejściu Polski do strefy Euro i konieczności zapisu tej daty z wyprzedzeniem do pamięci fiskalnej.
Tego na dzień dzisiejszy nie wykonuje żadna kasa fiskalna.

Rozporządzenie to daje również inne pole do popisu dla usług serwisowych - pojawia się potrzeba wykonywania cyklicznych archiwizacji, których podatnik pewnie samodzielnie wykonywać nie będzie.
Skoro do zaprogramowania PTU czy PLU potrzeba dziś wzywać serwis (teoretycznie nie trzeba) to czy z tą nową cykliczną czynnością musi być inaczej, czy przeciętny podatnik opanuje tę czynność na tyle dobrze by nie musieć korzystać z pomocy wykwalifikowanego serwisu?

Pojawia się kopia elektroniczna, która wydaje się być przyszłością dla kas fiskalnych.
Skróceniu uległ obowiązek przechowywania kopii papierowych w starszych urządzeniach do dwóch lat (wcześniej było 5 lat) oraz wprowadzono obowiązkową rejestrację wszystkich poważnych uszkodzeń w całej historii eksploatacji urządzeń. To powinno podnieść  jakość oferowanych na rynku urządzeń.
Zniesiono niefortunne sformułowania co do odpowiedzialności podatnika za czytelność paragonów oraz ograniczenia co do maksymalnej ilości urządzeń podlegających jednemu serwisantowi.


Czy producentom kas zalezy,zeby takie akty prawne wychodzily wczesniej niz na ostatnia chwile?

Oczywiście, lepiej jest wiedzieć wcześniej jakiego rodzaju zmiany techniczne nas czekają.
Wiąże się to przecież z koniecznością wprowadzenia zmian konstrukcyjnych, projektowych, z pozyskaniem nowych dostawców części dotąd niezamawianych, czasami nawet z zaplanowaniem nowych procedur logistycznych. Każdy przypadek Producenta czy Importera - może być całkowicie inny, odmienny i indywidualny. Wymaga to odrębnego podejścia.

Na uwagę jednak zasługuje fakt, że pierwszy raz w historii Rozporządzeń technicznych mogę powiedzieć, że zmiany w postaci kolejnych projektów były mi znane wcześniej, że zmiany te zostały ze mną skonsultowane oraz co ważniejsze - w kolejnych projektach uwzględniono też większość z proponowanych przeze mnie zmian.

Korekty te z całą pewnością pozwoliły na uniknięcie nieporozumień czy wręcz pozwoliły na uniknięcie pomyłek czy zapisania w postaci prawa dla niewykonalnych z punktu widzenia techniki rozwiązań.
Taki najprostszy przykład z przeszłości dotyczył stworzenia prawa dla rozwiązania technicznego zakładającego możliwość bezpośredniego (on-line) zapisu paragonów na nośniku płycie Compact Disk (CD) a z zasady zapis taki jest zapisem informatycznym buforowanym, odłożonym w czasie.
Wierzę, że dzięki konsultacjom przeprowadzonym przez Ministerstwo Finansów, udało się uniknąć takich wpadek tym razem.

Taki tryb wprowadzania Rozporządzenia, mimo że odbywa się to na tzw. ostatnią chwilę, jest moim zdaniem poprawny.
Żaden z Producentów nie powinien mieć poczucia, że został zaskoczony.
Na uwagę zasługuje też fakt, że ostatni (oby ostateczny) Projekt Rozporządzenia technicznego nie przekreśla dotychczas produkowanych urządzeń i dopuszcza ich stosowanie, produkowanie i sprzedawanie - w okresie ponad 3 letnim od momentu wejścia w życie nowego Rozporządzenia technicznego.

Dziękuję za rozmowę.


 

Ostatnia aktualizacja ( piątek, 28 listopad 2008 )
<< Start < Poprzednia 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Następna > Ostatnia >>

Wyniki 151 - 159 z 686
Piękne 100-letnie
216d.jpg
Gościmy
Aktualnie jest 33 gości online
Statystyka
odwiedzających: 9977735
© Copyright by Portal Fiskalny.pl, 2005.