Start O nas
poniedziałek, 18 luty 2019
Portal branżowy dealerów, dystrybutorów, importerów
oraz producentów elektronicznych urządzeń rejestrujących
Reklama
Start
O nas
Szukaj
Giełda Kasiarzy
Artykuły Prasowe
Wydarzenia
Rozporządzenia
Interpretacje
Gdy klient pyta ...
Promocje na rynku
Waszym zdaniem
Księga Gości
F O R U M
R O Z R Y W K A
Menu użytkownika
Zaproponuj swój Artykuł
Twoje konto
Twoje publikacje
Wyloguj
Logowanie
Login

Hasło

Zapamiętaj mnie
Nie pamiętasz hasła?
Nie masz konta? Załóż je sobie
Start
Artykuły Prasowe
Podatnicy lubią płacić więcej? [2008-05-19] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 1
poniedziałek, 19 maj 2008
 

ROZLICZENIA | Ewidencja obrotów przy prowadzeniu działalności gospodarczej

Przedsiębiorcy nie chcą kupować nowych kas fiskalnych

Przedsiębiorcy nie akceptują nowego rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych. Podatnik, który nie będzie chciał przechowywać paragonów, będzie musiał kupić nową kasę. Mimo że nowe urządzenia pozwolą na oszczędności, małych firm nie będzie na nie stać.

 

Ile podatnik zaoszczędzi na nowej kasie

Zobacz także:
  • Zamiast paragonu, nowa kasa
ANALIZA

Projekt nowego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać kasy rejestrujące, opracowany przez Ministerstwo Finansów, znajduje się właśnie w uzgodnieniach międzyresortowych. Zmiany w tym rozporządzeniu miały rozwiązać przede wszystkim kwestię przechowywania przez podatników papierowych paragonów. Zdaniem samych zainteresowanych - czyli przedsiębiorców - ten problem, dzięki przedstawionemu rozporządzeniu, nie zostanie rozwiązany. Resort finansów powinien opracować inne przepisy.

- Jeśli nie będę chciał przechowywać papierowych paragonów, będą musiał kupić nową kasę, na którą dodatkowo nie dostanę specjalnej ulgi. Nie stać mnie na to - żali się pan Tadeusz, prowadzący sklep w Lesznie.

Pan Marek z Katowic, który jest szefem hurtowni, dodaje, że nie chce wymieniać kasy fiskalnej, a projekt nowego rozporządzenia o kasach fiskalnych zakłada zaostrzenie zasad przechowywania paragonów papierowych dla przedsiębiorców, którzy nie kupią nowych urządzeń.

- To ma być zmiana na lepsze - pyta retorycznie szef hurtowni.

Również Związek Rzemiosła Polskiego sprzeciwia się propozycjom ministerialnym w tym zakresie. Zdaniem Związku większość firm nie będzie w stanie skorzystać z możliwości zakupu nowych urządzeń, które będą archiwizować paragony na kopiach elektronicznych. Są one dla nich za drogie, a w dodatku nie będą objęte ulgą. Dla tej dużej grupy podatników w rozporządzeniu nie proponuje się uproszczeń, a wręcz przeciwnie dodatkowe obostrzenia.

Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu mówiącym o 5-letnim okresie przechowywania kopii dokumentów kasowych, zobowiązuje się podatników do przestrzegania warunków przechowywania tych dokumentów, które gwarantują zachowanie ich w formie czytelnej w tych okresach. Co więcej. musi się to odbyć z uwzględnieniem warunków i wymogów podanych przez producenta lub importera kas wprowadzających urządzenia do obrotu. a odnoszących się do zalecanych przez nich parametrów papieru, właściwości stosowanych informatycznych nośników danych, jak i urządzeń współpracujących z kasą.

To zaś uniemożliwi stosowanie tańszych zamienników.

Niezależni eksperci wskazują, że rozwiązania zaproponowane przez Ministerstwo Finansów są połowiczne i niestety nie rozwiązują wszystkich istniejących dziś problemów.

Więcej wymagań

Z uzasadnienia projektu rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wynika, że MF podejmuje próbę rozwiązania problemu archiwizowania papierowych kopii dokumentów kasowych poprzez umożliwienie sporządzania kopii drukowanych dokumentów na informatycznych nośnikach danych.

Jednak, z przyczyn oczywistych, związanych przede wszystkim z kosztami, ale i w przypadku niektórych podatników - specyficznymi warunkami instalacji kas (np. w taksówkach, w handlu bazarowym) - spora grupa przedsiębiorców nie kupi nowych urządzeń.

Trudno znaleźć racjonalne uzasadnienie dla pomysłu nakładania na podatników - i to w zasadzie z dnia na dzień - obowiązku zapewnienia czytelności paragonów przez pięć, sześć lat w sytuacji, gdy wiadomo, że większość kas obecnie używanych na rynku nie zapewnia takiej możliwości.

- Przecież kasy te zostały przez MF dopuszczone do obrotu, czyli ktoś kiedyś uznał, że nadają się do ewidencjonowania obrotu i spełniają wszystkie wymogi fiskusa - podkreśla Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Podobne problemy występują także w innych krajach unijnych. Na Słowacji, podobnie jak w Polsce, podatnicy mają obowiązek przechowywania paragonów w wersji papierowej przez pięć lat, a w Wielkiej Brytanii przez sześć lat, w wersji papierowej lub elektronicznej.

- W praktyce i tak do papierowych kopii raczej nikt nie zagląda, a kontrole odbywają się na podstawie wydruków z pamięci kasy. Podobnie jest zresztą obecnie w Polsce i do tej pory fiskus jakoś radził sobie bez pięcioletnich czytelnych kopii paragonów - wyjaśnia Agnieszka Bieńkowska.

Jednocześnie pyta, dlaczego w zakresie papierowych kopii paragonów nie utrzymać obecnego stanu rzeczy lub też nie wprowadzić obowiązku ich przechowywania, ale tylko w okresie, kiedy paragony pozostają czytelne, czyli w okresie, kiedy po prostu ma to sens.

Kopie elektroniczne

Omawiając projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas, trzeba wskazać też na jego pozytywne rozwiązania. Zakłada on m.in. znaczne ułatwienie w przechowywaniu kopii paragonów pod postacią zapisu elektronicznego. Na ten aspekt zwraca uwagę Dorian Liszcz, ekspert z firmy GMTR (polski producent nowoczesnych kas i drukarek fiskalnych trzeciej generacji), który podkreśla, że pozwoli to podatnikom na mniejsze zużycie drogiego papieru termicznego, bo drukowany papierowo będzie jedynie oryginał paragonu wydawany klientowi.

- Kopia w postaci elektronicznej będzie zapisywana na nośniku informatycznym, a podatnik nie będzie już musiał ponosić wysokich stałych kosztów magazynowania tzw. rolek kontrolnych przez pięć lat od momentu ich wydrukowania - argumentuje Dorian Liszcz.

Według jego informacji, kopie elektroniczne to już standard na całym świecie. Kolejne kraje wspólnotowe wprowadzają też kasy fiskalne. We Włoszech funkcjonuje nawet specjalna policja kontrolująca transakcje dokonywane za pomocą kas. Wychodząc ze sklepu we Włoszech powinniśmy pamiętać, by zabrać ze sobą paragon fiskalny, bo w przypadku jego braku możemy narazić się na zarzut paserstwa, a każdy podatnik bez wyjątku ma obowiązek stosować kasę fiskalną.

- W Polsce, niestety, podatnik nadal może zaniżać osiągany roczny obrót i w nieskończoność odsuwać konieczność wprowadzenia kasy fiskalnej - twierdzi Dorian Liszcz.

Inwestycja podatnika

Zdaniem ekspertów dzięki wprowadzeniu tzw. elektronicznych kopii paragonów koszty ponoszone przez podatników na ewidencję obrotów będą wyraźnie niższe.

Według Piotra Marca, specjalisty z firmy Novitus, kasa z tzw. kopią elektroniczną pozwoli wielu podatnikom na ograniczenie kosztów eksploatacji urządzeń fiskalnych, i to mimo ewentualnej nieco wyższej ceny zakupu. Będą to urządzenia sprzętowo bardziej wymagające, a producenci będą musieli ponieść pewne nakłady na ich opracowanie i wdrożenie do produkcji, jednak w efekcie cena może być wyższa o kilka lub kilkanaście procent. A i to zależy od stopnia zaawansowania bazowych modeli urządzeń. Im bardziej zaawansowaną technologię prezentuje obecny model (z kopią tradycyjną), tym łatwiejsze i tańsze będzie dostosowanie go do elektronicznej kopii.

Urządzeń przestarzałych technologicznie zapewne producenci nie będą dostosowywać do wymogów kopii elektronicznej - to by się nie opłacało. Korzyści dla użytkownika stosującego urządzenie z kopią elektroniczną łatwo można oszacować.

- Przykładowo w przypadku kopii elektronicznej na kartach pamięci SD to połowa dotychczasowych wydatków na papier termiczny minus koszt karty SD. Jeśli punkt handlowy zużywał dziennie dwie rolki papieru (jedna to paragony dla klienta, druga to kopia), to oznacza, że rocznie zaoszczędzi ok. 350 - 450 zł - wylicza Piotr Marzec.

Dodaje, że karta SD o pojemności 2GB, która wystarczy na znacznie dłużej niż rok, kosztuje ok. 20 zł. Ze względu na te korzyści wielu podatników będzie skłonnych ponieść nawet wyższe nakłady na zakup urządzenia z kopią elektroniczną. Producenci przygotują urządzenia z kopią elektroniczną dla różnych segmentów. Będą więc dostępne tanie tzw. kasy proste (dla niewielkich punktów handlowych), kasy ze średniej półki cenowej, oraz dla wymagających - drogie kasy systemowe.

- Rozwiązanie oparte na kopii elektronicznej likwiduje też problem związany z przechowywaniem i zapewnieniem czytelności paragonów (odpowiedni papier i odpowiednie warunki i w przypadku dużych sklepów sieciowych często też niemałe koszty przechowywania) - argumentuje specjalista firmy Novitus.

Pozwoli to wielu podatnikom wyraźnie zaoszczędzić, mimo możliwego jednorazowego, maksymalnie o kilkanaście procent większego wydatku na kasę fiskalną.

Trzeba pamiętać, że podatnicy po raz pierwszy kupujący urządzenie fiskalne, niezależnie czy będzie to tradycyjna kasa z kopią drukowaną czy kasa z kopią elektroniczną mogą odliczyć 50 proc. kosztów zakupu urządzenia (dotyczy kas zgłaszanych na dzień rozpoczęcia działalności).

Wzorem Unii

Szymon Czerwiński, konsultant w Accreo Taxand, analizując projekt rozporządzenia podkreśla, że patrząc przez pryzmat dotychczasowych uregulowań, rozwiązanie umożliwiające podatnikom dokumentowanie obrotu poprzez przechowywanie kopii paragonów w formie elektronicznej należałoby ocenić pozytywnie.

Jednak Ministerstwo Finansów, kierując się słusznymi pobudkami, robi jedynie pół kroku w dobrym kierunku. W krajach europejskich obowiązują inne rozwiązania.

- System, w ramach którego podatnicy są zobowiązani do przechowywania przez oznaczony czas elektronicznych kopii paragonów, stosowany jest zaledwie w kilku krajach, m.in. w Rosji czy Grecji. W innych, takich jak Belgia, Słowenia czy Włochy, od podatników wymaga się jedynie dokumentowania obrotu wynikającego z paragonów w specjalnym rejestrze - zauważa Szymon Czerwiński.

Podpowiada, że najkorzystniejszym rozwiązaniem, stosowanym w większości krajów europejskich, jest zobowiązanie podatników do elektronicznego dokumentowania jedynie dziennego obrotu z podziałem na poszczególne stawki VAT. Sposób ten z łatwością mógłby być stosowany w Polsce. Byłby on przy tym niezwykle tani do wdrożenia - większość z obecnie używanych kas rejestrujących ma bowiem możliwość dziennego raportowania obrotu.

W tym kontekście jako swego rodzaju nadużycie ze strony Ministerstwa Finansów należy ocenić dokonanie reformy na koszt podatników. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rozporządzenia, regulacja ta ma wpłynąć pozytywnie i stabilizująco na rynek pracy w sektorze produkcji i serwisu kas.

- Doceniając trud, jaki zadają sobie urzędnicy, dla rozwoju tego sektora gospodarki, należałoby życzyć sobie, aby podobnie dbali o innych podatników, często pozostających w o wiele gorszej sytuacji - podsumowuje ekspert Accreo Taxand.

Ważne!

Zgodnie z projektem nowego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać kasy rejestrujące, kasa będzie posiadać kopię elektroniczną i jeden mechanizm drukujący bez możliwości realizacji kopii papierowej. Jednak dotychczasowe rozwiązania z kopiami papierowymi nie stracą na użyteczności i będą dalej akceptowalnym rozwiązaniem

1,2 tys. zł wynosi średnia cena kasy fiskalnej z elektronicznym zapisem kopii

KASY FISKALNE DZIŚ I PO ZMIANACH*

Jakie parametry będą musiały posiadać nowe kasy

Kasy z kopią elektroniczną będą musiały posiadać:

• większą pamięć fiskalną (skrót /weryfikacja poprawności/ wszystkich paragonów będzie musiała być zapisywana w pamięci fiskalnej);

• większą pamięć podręczną (będzie przechowywać paragony co najmniej z całego dnia);

• silniejszy procesor (szyfrowanie i obliczanie skrótu).

Dodatkowo dochodzi kwestia nośnika: będzie to mógł być nośnik droższy (np. karta typu SD), lub tańszy (np. płyta DVD), jednak w przypadku tego tańszego konieczne będzie wykorzystywanie dodatkowego programu i sprzętu do nagrywania.

Czy dziś występują kopie elektroniczne

Obecnie możliwy jest wariant pośredni, zwany elektroniczną archiwizacją danych. Jest on jednak wąsko stosowany. Nie pozwala on na zrezygnowanie z dodatkowego wydruku kopii, a jedynie umożliwia krótsze przechowywanie rolek z kopii (sześć miesięcy po rozliczeniu roku obrachunkowego zamiast pięciu lat). Archiwizacja w tym przypadku odbywa się na zewnętrznych nośnikach - płytach, z wykorzystaniem dodatkowego sprzętu i oprogramowania do nagrywania.

* dane z firmy Novitus

Autor: Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Ostatnia aktualizacja ( poniedziałek, 19 maj 2008 )
Niedopracowane zmiany w kasach [2008-05-18] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 5
niedziela, 18 maj 2008
 

Rozmawiamy z DORIANEM LISZCZEM, ekspertem z firmy GMTR

Za niedopracowane zmiany dla kas fiskalnych zapłaci podatnik

Projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych poza korzyściami dla podatnika wynikającymi z oszczędności w zużyciu drogiego papieru może też przysporzyć podatnikom kłopotów. Resort finansów musi dopracować jego przepisy. Inaczej za błędy Ministerstwa Finansów zapłaci podatnik.

Dorian Liszcz, od ponad 10 lat zawiązany z branżą kas fiskalnych, kierujący działami kas fiskalnych firm Telestar, Apollo, prezes i członek zarządów spółek Elcom-Polska, obecnie GMTR
Dorian Liszcz, od ponad 10 lat zawiązany z branżą kas fiskalnych, kierujący działami kas fiskalnych firm Telestar, Apollo, prezes i członek zarządów spółek Elcom-Polska, obecnie GMTR Fot. Marek Matusiak

ROZMOWA

• W przedstawionym do konsultacji społecznych projekcie rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych dla kas fiskalnych jest kilka zawiłości, z którymi Ministerstwo Finansów powinno się zmierzyć przed jego zatwierdzeniem. Wyjaśnijmy, jakie nieścisłości pojawiły się w projekcie?

- W paragrafie 2.2 pkt 3 zaproponowano, by urządzenia kasowe miały wyłącznie połączenie przewodowe z komputerem, zapominając jednak o całej gamie popularnych, bezpiecznych, uniwersalnych i bezprzewodowych technologii komunikacji typu Bluetooth czy Wi-Fi.

• Jakie wady mają połączenia kablowe?

- Połączenia kablowe są podatne na uszkodzenia mechaniczne gniazd elektronicznych, ciągłe rozłączanie i ponowne podłączanie zewnętrznych interfejsów kasy może być powodem licznych awarii, uszkodzeń wywołanych przez nieumiejętne operacje prowadzone przez personel obsługujący kasę.

• W par. 4.1 pkt 10 projektu wprowadza się wymóg, aby łączna kwota należności drukowana na paragonie miała druk wytłuszczony o wysokości stanowiącej co najmniej 150 proc. wysokości znaków zastosowanych w pozostałej części fiskalnej paragonu. To chyba dobry pomysł? Paragony będą czytelniejsze.

- Rzeczywiście intencja wprowadzenia tego przepisu to chęć poprawy przejrzystości paragonów. Niestety przepis ten jednocześnie eliminuje całkowicie z rynku wszystkie znane igłowe mechanizmy drukujące z powodu ograniczeń technicznych, jakie niesie ze sobą maksymalna wysokość głowicy drukarki igłowej.

• Czyli podatnicy będą potrzebowali nowych mechanizmów drukujących?

- Tak. Wszystkie urządzenia będą musiały korzystać z innych mechanizmów, termicznych, atramentowych (patent Olivetti).

• Kolejne ciekawe rozwiązanie zawarto w par. 4 pkt 4, który ogranicza możliwość wystawiania faktur przez bezobsługowe urządzenia fiskalne. Jakie będą skutki tego przepisu?

- Ten pomysł może znacznie ograniczyć rozwój wielu usług samoobsługowych. Opłata za usługi parkingowe czy hotelarskie, wnoszenie opłaty za postój w automacie czy za pokój hotelowy w automatycznej recepcji, na które podatnik chciałby otrzymać bezzwłocznie fakturę VAT, będą dalej niemożliwe.

• Resort finansów proponuje wydłużenie wykonywania przeglądów okresowych kas z 12 do 24 miesięcy. Czy to dobry pomysł?

- Ten przepis będzie miał wpływ na pogorszenie jakości usług serwisu kas fiskalnych świadczonych dla podatników przez lokalne serwisy. Firmy serwisowe poza normalną komercyjną działalnością gospodarczą zobligowane są również do świadczenia wielu usług nieodpłatnych, na każde żądanie urzędów skarbowych czy izb skarbowych. Serwisant nie może odmówić stawienia się do wykonania takich nieodpłatnych czynności serwisowych np. w czasie kontroli kasy pozostającej pod jego opieką.

Koszt pracy serwisanta, dojazd na miejsce kontroli, inne koszty administracyjne, koszty tych wszystkich niezamówionych przez nikogo usług są niejako refundowane w postaci obowiązkowych i płatnych przeglądów ustawowych, koniecznych do przeprowadzania w kasach fiskalnych co 12 miesięcy.

• Czy to oznacza, że prowadzenie serwisów może stać się nieopłacalne?

- Niestety tak. Nastąpi odpływ firm serwisowych z rynku lub przebranżowienie, a w efekcie użytkownik kasy za gorszą jakość serwisu zapłaci o wiele więcej.

• Straty poniosą więc podatnicy.

- Oczywiście. Podatnik na tym straci, mimo że realnie rzadziej będzie wykonywać płatne przeglądy ustawowe.

• Projekt rozporządzenia przewiduje, że zostanie utrzymany trzyletni okres ważności decyzji ministra finansów dopuszczających dany model kasy do obrotu gospodarczego, do stosowania przez podatników. To powinna być dobra wiadomość dla przedsiębiorców?

- Nie do końca. Konieczność przeprowadzania procedury uzyskania decyzji co trzy lata z uwzględnieniem faktu, że średnio wydanie decyzji trwa ok. 12 miesięcy, hamuje rozwój oferty kas rejestrujących na polskim rynku. Powstają też straty nadzwyczajne wywoływane zamrożeniem magazynów gotowych do sprzedaży urządzeń czekających na ponowne wydanie decyzji. Za wszystko płaci podatnik.

DORIAN LISZCZ

od ponad 10 lat zawiązany z branżą kas fiskalnych, kierujący działami kas fiskalnych firm Telestar, Apollo, prezes i członek zarządów spółek Elcom-Polska, obecnie GMTR

GMTR - polski producent nowoczesnych kas i drukarek fiskalnych trzeciej generacji, również z kopią elektroniczną, produkujący fiskalne i elektroniczne repliki starych kas sklepowych z homologacją MF.

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Artykuł z dnia: 2008-05-15
Spis z natury a kasa fiskalna [2008-05-13] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 1
wtorek, 13 maj 2008
 
Gazeta Prawna
Co nowego. Spis z natury
Kasa fiskalna pozbawiona oprogramowania nie może być wpisana do spisu z natury towarów. Obowiązkowi takiemu podlega natomiast samochód zarejestrowany na podatnika w dniu likwidacji działalności. Zwrot nakładów na cudzy grunt stanowi usługę, której wartość określa faktura wystawiona przez usługodawcę - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (I SA/Lu 27/08).
Projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas [2008-04-18] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 11
piątek, 18 kwiecień 2008
Opis proponowanych przez Ministerstwo Finansów zmian dotyczących kopii papierowych oraz pozstałych istotanych kwestii technicznych.


Omówienie istotnych zmian wraz z uzasadnieniem


Konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych,
którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez
podatników związana jest z jednej strony z potrzebą rozwiązania problemów uciązliwego
przechowywania przez podatników papierowych kopii dokumentów emitowanych przez kasy
do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego a z drugiej strony posunięcie to jest
niezbędne z punktu widzenia porządku prawnego. Obecnie obowiązujące rozporządzenie
zostało wydane na podstawie uchylonej juz ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od
towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i moze być przejściowo stosowane na mocy
szczególnej regulacji zawartej w art. 165 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług. W tym stanie prawnym brak jest moŜliwości wprowadzenia jakichkolwiek
zmian w aktualnie obowiązującym akcie prawnym.


Projekt rozporządzenia podejmuje przede wszystkim próbę rozwiązania rosnących
problemów archiwizowania papierowych kopii dokumentów kasowych emitowanych przez
kasy, występujących u podatników, którzy dokonują znacznej ilości transakcji. Powoduje to,
Ŝe gromadzone w procesie archiwizowania kopie papierowe dokumentów kasowych zajmują
znaczne powierzchnie magazynowe. W konsekwencji prowadzi to do podwyŜszenia kosztów
prowadzonej działalności gospodarczej.
W projekcie rozporządzenia nie przewiduje się odstąpienia od określania kryteriów
technicznych dla kas wykonujących kopie dokumentów na nośniku papierowym. Natomiast
dodaje się cały blok przepisów, które określają kryteria i warunki stosowania nowego typu
kas, które umozliwią sporządzanie kopii drukowanych dokumentów, na informatycznych
nośnikach danych. Stosowanie przez podatników kas z tymi nowymi funkcjami wyeliminuje
problem magazynowania obszernej papierowej dokumentacji kasowej.
W projekcie rozporządzenia zawarto równiez określone regulacje związane z:
- koniecznością przystosowania kas do ewidencji obrotów po ewentualnym przystąpieniu
Polski do stosowania wspólnej waluty euro,
- przejściowymi przepisami umozliwiającymi m.in. dalsze stosowanie kas przez podatników,
które zostały dopuszczone do stosowania pod rządami uchylonych juz przepisów
określających kryteria techniczne kas i warunki ich stosowania.
Część rozporządzenia dotycząca kryteriów technicznych i warunków ich stosowania dla kas
drukujących kopie dokumentów na nośniku papierowym, co do zasady stanowi powtórzenie
przepisów dotychczas obowiązujących. Zastosowane dodatkowe regulacje w tym zakresie
m.in. dotyczą:
- wprowadzenia w § 2 klarownej klasyfikacji kas rejestrujących z punktu ich konstrukcji
i sposobu współpracy z innymi urządzeniami,
- wprowadzenia zasady, ze kasy dopuszczone do stosowania na podstawie nowego
rozporządzenia nie mogą mieć mniej korzystnego systemu zabezpieczeń konstrukcyjnych
i programowych niz kasy dopuszczone do stosowania na podstawie poprzednich
przepisów (§ 3 pkt 12),
- zastosowanie wymogu, iz w treści paragonu łączna kwota nalezności powinna być
wyrózniona m.in. poprzez zastosowanie wyzszego zapisu i druku wytłuszczonego
(§ 4 pkt 10)
- zastosowanie wymogu, iz w dodatkowe funkcje drukowania faktur mogą być wyposazone
jedynie kasy konstrukcyjnie dostosowane do sprzedazy obsługowej (§ 4 ust. 4).
Dla nowego rodzaju kas rejestrujących konstrukcyjnie dostosowanych do sporządzania kopii
drukowanych dokumentów fiskalnych i niefiskalnych w postaci zapisu na informatycznych
nośnikach danych, w projekcie rozporządzenia m.in. przewidziano następujące dodatkowe
wymogi:
- paragon fiskalny i raport fiskalny dobowy, faktura VAT powinny zawierać numer kontrolny
(§ 5 ust. 1 pkt 3),
- wszystkie rejestracje wykonywane przez kasę podlegają zapisowi w pamięci podręcznej
kopii do momentu wykonania dobowego raportu fiskalnego (§ 5 ust. 1 pkt 5),
- informatycznych nośników danych, na których archiwizuje się kopie dokumentów kasowych
nie traktuje się jako część składową kasy rejestrującej (§ 5 ust. 1 pkt 8),
- w kasie wydziela się jako odrębny (od programu kasy) program archiwizujący, który
dodatkowo objęty jest autoryzacją przez podmiot wprowadzający kasę do obrotu
i którego część moze być, na określonych warunkach, odrębnie dostarczona przez ten
podmiot uzytkownikowi kasy i na określonych warunkach zmieniana przez ten podmiot
(§ 5 ust. 2 – 4, § 8),
- transmisja danych pomiędzy kasą a systemem wykonywania kopii na informatycznych
nośnikach danych, powinna być realizowana w postaci zaszyfrowanej (§ 5 ust. 2 pkt 1),
- system programowych zabezpieczeń zastosowanych w programie kasy oraz programie
archiwizującym opiera się na odpowiedniej konfiguracji w stosowaniu tzw. sumy kontrolnej,
numeru kontrolnego, niesymetrycznego algorytmu kryptograficznego (np. SHA-1),
wprowadzeniu zasady narastającego sumowania obrotów i kwot podatku m.in. przy
rejestracji raportów dobowych (§ 5 ust. 1 i 2),
- na jednym informatycznym nośniku danych mogą być archiwizowane kopie wydruków
- z jednej, jak i z wielu kas tego samego typu,
- specjalna część programu archiwizującego kasy powinna zapewnić szybki odczyt kopii
dokumentów kasowych i realizację określonych funkcji sortujących (§ 5 ust. 2 pkt 20).
W projekcie rozporządzenia nie uwzględniono natomiast kryteriów określonych w § 6
obowiązującego rozporządzenia dotyczących specjalnego rodzaju kas, których konstrukcja
przewidywała równoległe drukowanie kopii dokumentów kasowych na nośniku papierowym
oraz ewidencjonowanie ich treści na nośniku informatycznym jednokrotnego zapisu.
Z rozwiązaniem tym były związane uciązliwe warunki stosowania tych kas przez podatników.
Było to rozwiązanie przejściowe i wykorzystujące jedynie uproszczone formy kodowania
zapisów. Nowe zapisy dotyczące przechowywania kopii na informatycznych nośnikach
danych opierają się na o wiele bardziej nowoczesnych rozwiązaniach. W przepisach
przejściowych utrzymano jednak mozliwość dalszego stosowania tych kas przez podatników,
którzy je nabyli.
W projekcie rozporządzenia utrzymano prawie w całości obecne uregulowania warunków
dotyczące stosowania kas przez podatników. Z istotniejszych zmian w tym zakresie
nalezałoby wymienić:
- wydłuzenie cyklu obowiązkowego przeglądu technicznego kasy z 12 do 24 miesięcy,
- rozwinięto zapisy dotyczące przechowywania kopii dokumentów kasowych przez podatnika
o zobowiązanie co do przestrzegania przez niego warunków przechowywania tych
dokumentów, które gwarantują zachowanie ich w formie czytelnej w wymaganym
przepisami okresie z uwzględnieniem warunków i wymogów określonych przez producenta
lub importera kas odnoszących się do zalecanych parametrów papieru, właściwości
stosowanych informatycznych nośników danych, jak i urządzeń współpracujących z kasą
(§ 6 ust. 1 pkt 8),
- zmieniono zapisy dotyczące wymiany pamięci fiskalnej kasy i zobowiązano podatnika po
jej wymontowaniu i odczytaniu przez serwis do przechowywania w okresie do upływu
terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (§ 6 ust. 10).
Utrzymano zasadę, iz producenci krajowi i importerzy kas są zobowiązani przed
wprowadzenie ich do obrotu uzyskać decyzję ministra właściwego do spraw finansów
publicznych o spełnieniu kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy
rejestrujące (§ 7 ust. 1).
Stosownie do wprowadzonych zmian w rozporządzeniu uzupełniono warunki, jakie powinien
spełniać wniosek o wydanie w/w decyzji (§ 7ust.1).
W projekcie wprowadzono równiez regulacje związane z faktem zamierzonego przejścia na
stosowanie wspólnej waluty EURO. Zaproponowane regulacje przewidują m. in.:
- w paragonie powinno być zastosowane oznaczenie waluty przynajmniej przy łącznej kwocie
nalezności, w której dokonywana jest rejestracja sprzedazy (§ 4 ust. 1 pkt 6 lit. o),
- program pracy kasy powinien m. in. posiadać funkcję dającą uzytkownikowi kasy
mozliwość zmiany nazwy waluty, w której dokonywana jest rejestracja sprzedazy oraz
funkcję zaprogramowania dla potrzeb informacyjnych klienta przeliczenia kwoty nalezności
w relacji złoty/euro lub euro/złoty (§ 4 ust. 5).
Fakt przejścia na inną walutę ewidencyjną w kasie będzie rejestrowany w jej pamięci.
Wprowadzenie powyzszego rozwiązania z jednej strony jest konieczne dla zabezpieczenia
interesów klientów otrzymujących paragon, a z drugiej strony ograniczy w sposób
zasadniczy konieczność wymiany przez uzytkownika kas lub ich programów,
w przypadkach kiedy na skutek braku takich przepisów w programie działania kasy
przewidziano by jedynie stosowanie oznaczeń walutowych zł lub PLN.
W części rozporządzenia dotyczącej przepisów przejściowych zawarto regulacje zgodnie
z którymi:
- decyzje wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują moc do dnia
określonego w tych decyzjach (§ 12 ust.1),
- kasy nabyte przez uzytkowników przed dniem wejścia w zycie niniejszego rozporządzenia
mogą być nadal przez nich stosowane do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku
naleznego, pod warunkiem ze zapewniają prawidłowość rozliczeń podatnika oraz
z zastrzezeniem, iz kasy rejestrujące wyposazone w funkcję stałą wydruku na paragonie
oznaczenia waluty zł lub PLN nie będą mogły być stosowane dłuzej niz do momentu kiedy
odrębne przepisy uznają złoty za prawny środek płatniczy,
- wnioski producentów lub importerów o wydanie decyzji o zgodności kasy z kryteriami
i warunkami technicznymi złozone przed ogłoszeniem rozporządzenia będą mogły być
rozpatrywane z uwzględnieniem kryteriów i warunków technicznych zawartych
w rozporządzeniu, które traci moc.
Ocena skutków regulacji:
Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na grupy podatników podatku od towarów
i usług prowadzących sprzedaz towarów i usług, o której mowa w art. 111 ustawy. Nalezy
przy tym zwrócić uwagę, na pozytywne skutki dla tych grup podmiotów, które wybiorą
metodę (i stosowanie do tego odpowiedniej kasy) archiwizowania kopii dokumentów na
informatycznych nośnikach danych, uznając, ze jest to dla nich dogodniejsza forma
ewidencji pod względem technicznym oraz ponoszonych kosztów.
Analiza wpływu aktu normatywnego na sektor finansów publicznych.
Wprowadzenie projektowanych rozwiązań nie powinno spowodować ujemnych skutków
budzetowych. Nalezy bowiem zauwazyć, ze podatnicy prowadzący juz działalność
i stosujący kasy, którzy zechcą skorzystać z proponowanego nowego sposobu
archiwizowania kopii dokumentów kasowych nie są (poza nielicznymi nowymi wyjątkami)
podmiotami, którym stosownie do art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
przysługiwałoby prawo zwrotu wydatków poniesionych z tytułu zakupu kasy.
Wpływ regulacji na rynek pracy, konkurencyjność gospodarki, sytuację i rozwój regionów.
Projektowane rozporządzenie wpłynie pozytywnie i stabilizująco na rynek pracy (w sektorze
produkcji kas) i obsługi tej sfery działalności gospodarczej (serwis) poprzez wprowadzenie
nowych technologii stosowanych w tych urządzeniach.
Projektowane rozporządzenie nie wpływa na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną
gospodarki.
Projektowany akt prawny jest neutralny z punktu widzenia wpływu na sytuację i rozwój
regionów.

Konsultacje.


Równolegle ze skierowaniem projektu do uzgodnień międzyresortowych, projekt zostanie
skierowany do konsultacji z organizacjami zawodowymi i społecznymi.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej (BIP) na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl), zgodnie
z art. 5 ustawy z dnia 5 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).

Ostatnia aktualizacja ( piątek, 18 kwiecień 2008 )
Jak dzieci widzą kasy fiskalne? [2008-04-15] PDF Drukuj E-mail
Oceny: / 0
wtorek, 15 kwiecień 2008
Na stronach jednego z producentow kas opublikowano interesujące rysuki kas fiskalnych wykonane przez dzieci.
Kliknij na linka poniżej i wybierz.
Który rysunek twoim zdaniem jest najlepszy, który najbardziej przypadł ci do gustu ?
<Link otwierający galerię rysunków>
<< Start < Poprzednia 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Następna > Ostatnia >>

Wyniki 201 - 209 z 693
Piękne 100-letnie
130416568_3.jpg
Gościmy
Aktualnie jest 101 gości online
Statystyka
odwiedzających: 12392287
© Copyright by Portal Fiskalny.pl, 2005.